U hebt al vrij lang niets gehoord van ons. Excuses daarvoor. Een belangrijke reden daarvoor was het negatieve tussenvonnis van de rechtbank Amsterdam d.d. 17 juli 2024. In die uitspraak heeft de rechtbank belangrijke onderdelen van de vorderingen van Stichting ICAM tegen de Staat afgewezen. Dat gaat vooral over de immateriele schadevergoeding: een vergoeding voor de spanning en de onzekerheden die het lek bij u heeft veroorzaakt. En vergoeding van de materiele schade in de situaties waar concreet misbruik is of wordt vastgesteld.
Dat vonnis op die onderdelen was best een onverwachte tegenslag en we zijn het met die beslissing ook absoluut niet eens. In onze ogen is ze in strijd met zowel de AVG (Algemene Verordening Gegegensbescherming) als de Wamca (Wet afhandeling massaschade in collectieve actie). De rechtbank heeft die wetten ons inziens niet goed toegepast.
Op 9 juni a.s. hebben we een vervolgzitting bij de Rechtbank. Daar wordt de kern van de zaak behandeld: heeft de Staat wel of niet onrechtmatig gehandeld door onvoldoende beveiligingsmaatregelen te treffen en is ze wel of niet aansprakelijk voor ontstane (overige) schade. De discussie over de (hoogte van de) schade is voorlopig geparkeerd en moet mogelijk op een andere wijze worden uitgevochten, maar de vraag of de staat onrechtmatig heeft gehandeld staat nog gewoon vol overeind.
In de zitting zal ook aan de orde komen waarom de Staat weigert om openheid van zaken te verschaffen. Ondanks diverse Woo verzoeken (Wet Open Overheid) weigert de Staat om inzage te geven in relevante documentatie en rapporten over het datalek. We vragen ons af waarom: de meest voor de hand liggende reden is dat er iets te verbergen valt…
We nodigen u van harte uit om de zitting te komen bijwonen. Wilt u dat dan wel minimaal 14 dagen van tevoren aan ons melden via datalek-ggd@stichtingicam.nl.
De gegevens inzake de zitting zijn de volgende:
- Wanneer: dinsdag 9 juni a.s. van 13.30 tot ca. 16.30h
- Waar: Rechtbank Amsterdam, Parnassusweg 280 (tip voor parkeren: Atrium Parking aan de Strawinskylaan 3351)
- Wees minimaal een half uur van tevoren aanwezig, mede in verband met de vertraging die verband houdt met de toegangsbeveiliging
- Vergeet niet om uw identiteitsbewijs mee te nemen
Van harte welkom om ons te komen steunen en te laten zien dat dit belangrijke onderwerp u (en ons) aan het hart gaat!
Helaas zijn er de laatste tijd best wel veel nieuwe datalekken. Bijvoorbeeld inzake Clinical Diagnostics in Rijswijk en de telefoonprovider Odido. Daarover hebben wij binnenkort ook nieuws voor u. Mensen die belangstelling hebben om daaraan deel te nemen kunnen dat vast laten weten via een e-mail aan info@stichtingicam.nl onder de vermelding over welke zaak u informatie wilt.